Antimobbestrategi

Formålet med Billums Privatskoles antimobbestrategi
På Billums Privatskole er læringsmiljøet præget af omsorgsfuldhed, medindflydelse og glæde ved skolehverdagen. Vi prioriterer et fællesskab, der er baseret på samarbejde, ansvarlighed og respekt, hvor alle tør være sig selv.

Vi arbejder i en tryg og anerkendende kultur, hvor nærvær, empati og åbenhed skaber trivsel og plads til den enkelte – fra det nære fællesskab mellem to klassekammerater til det store skolefællesskab.

Billums Privatskoles målsætninger med antimobbestrategien

  • At alle elever er en del af et fællesskab, der er baseret på samarbejde, ansvarlighed og respekt.

  • At alle elever er en del af et fællesskab, hvor alle tør være sig selv

  • At alle elever er en del af skolens trygge og anerkendende kultur, hvor nærvær, empati og trivsel er kerneværdier.

  • At alle elever er i et fællesskab, som ikke tolerer drilleri og mobning – hverken i skolen eller på de digitale medier.

Forebyggende
tiltag ved mobning
og digital mobning

Skolen

  • Der arbejdes struktureret med, at undervisning bliver meningsfuld for flest mulige, og at der gives adgang til aktiv deltagelse. Undervisningen skal tilbyde sig som fællesskabende omdrejningspunkt og derigennem udvikle mere skoleglæde og mere tryghed i klassen.

  • Alle klasser har en ugentlig trivselstime, hvor der er fokus på fællesskabet.

  • Der er en ugentlig samling for hele skolen

  • National trivselsdag afholdes hvert år

  • Temaforældremøder hvor forældregrupperne diskuterer ud fra temaer om styrkelse af fællesskabet, digital trivsel, børns sprog og andre temaer, som taler ind i den konkrete børnegruppe

  • Trivselsmålinger hvert år

  • Arbejdet med konkrete øvelser i at håndtere konflikter, blokere brugere og sikre private indstillinger, kan hjælpe børnene

  • Tydelige forventninger til digital adfærd er med til at forebygge, at konflikter eskalerer.

  • Vi arbejder med undervisning af børnene i digitale fællesskaber.

Eleverne

  • Skolen har fået uddannet en række elever til legepatrulje, som igangsætter lege i frikvarterne.

  • Alle elever har en forpligtigelse over for hinandens trivsel. Hvis en elev oplever, at en anden elev udsættes for mobning, opfordrer vi gennem vores trivselsarbejde til, at eleven søger hjælp hos en ansvarlig voksen.

Ledelsen

  • Ledelsen understøtter medarbejdernes arbejde med trivsel med bl.a. relevant videreuddannelse.

  • Ledelsen er med til at sætte de strukturelle rammer, som muliggør arbejdet med trivsel.

  • Ledelsen kan træde ind i situationer, hvor det er nødvendigt med et udvidet forældresamarbejde.

Forældrene

  • Er med til at understøtte barnets hverdag ved at tale loyalt om kammerater og klassens lærere

  • Følger de sociale spilleregler som skole og forældre i samarbejde bygger op

  • Støtter op omkring legegrupper, spisegrupper og andre sociale tiltag i klassesammenhænge.